Monday 19 April 2010

Still Birth, mer om djur























Jag såg den här lilla killen stå och fiska inne i omklädningsrummet på YMCs superfina butik på Poland Street. Den (alltså butiken) rekommenderar jag varmt för framförallt män, inte lika övertygad om deras damkläder.
Hursomhelst, jag vet inte vem som har gjort den lilla fiskaren och det visste inte butiksmannen heller men jag kan inte sluta tänka på den. (Om nån vet så hör av er.) Det är ju nåt väldigt störande med uppstoppade djur men jag kan inte sluta fascineras av dem. Och det är väl just skarven mellan makabert och sorgligt, roligt och märkligt som är själva dragningskraften. Sen tycker jag någonstans att man känner om de är gjorda med kärlek eller inte.
Musen fick mig i alla fall att tänka på Polly Morgans sorgliga installationer, som precis har fått sällskap av tre nya stackars kycklingar...  Just Morgans små konstverk gillar jag mycket, just för att de känns värdiga på nåt sätt och hon använder bara djur som dött naturligt (de här alldeles för tidigt förstås men ändå). Jag håller tummarna för att musen levde ett lika spännande liv som hans död antyder.




Still Birth, Polly Morgan, 2010.

No comments:

Post a Comment