Thursday 29 April 2010

Årets julklapp























Får jag bara säga en sak: alla med ens tillstymmelse till intresse för popmusik, gitarrer, historia, böcker, form, design – eller för den delen trycksvärta eller (inga jämförelser i övrigt) Martin Kelly, som driver skivbolaget Heavenly och är min hyresvärd – beställ den här boken nu.
Jag har bläddrat i den och utan att ha bläddrat i några andra böcker i ämnet kan jag kategoriskt meddela att den sopar mattan med dem allihop. Den är gjord med så mycket kärlek och dessutom av en så nitisk, nördig och noggrann liten supercharmerande samlarman att hälften vore Pulitzerbra. Och Paul Kelly, Martins bror, som har tagit de fantastiska bilderna, är ena halvan av gamla poporkestern Birdie och mannen bakom de flesta (alla?) av St Etiennes skivomslag och (bland många andra) den här fantastiska filmen som jag skrivit om tidigare.

Det här är årets julklapp. Bokstavligen. Jag gissar att jag kommer ge bort minst tio.

eng: This is what you'll be getting everyone for Christmas. It's the unchampioned tsar of its kind. Geeky books about guitars don't come any better than this. You don't even have to like guitars. I think. (But obviously it helps).

No comments:

Post a Comment